Aan boord van een ruimteschip worden de opvarenden ondervraagd. Ze zijn zowel mensen als ‘mensachtigen’, androids, en er is iets gevaarlijks aan de hand. Op een planeet zijn vreemde objecten gevonden, verleidelijk, zintuiglijk, organisch, en wie ermee in contact komt, blijft niet dezelfde. Dat is het uitgangspunt van de Deense Olga Ravns Het personeel, een van de interessantste romans van het afgelopen jaar. Een compact boek, maar niet onbeduidend: het boek maakte direct grote indruk, werd genomineerd voor onder andere de International Booker Prize en werd in vele talen vertaald. Het werd geprezen om de vernieuwende vorm en de aandacht voor sensorische details. ‘Ik wilde een zacht werk maken, met een heleboel openingen’, vertelde Ravn aan Persis Bekkering in een interview met NRC Handelsblad.
Olga Ravn gaat deze avond met Bekkering in gesprek, samen met een Scandinavische collega, Fríða Ísberg uit IJsland. Deze jonge auteur en filosoof publiceerde eerst poëzie voor ze met haar debuutroman in de prijzen viel. Markering is ook weer zo’n hoogtepunt van speculatieve fictie, waarin de IJslandse burgers toewerken naar een referendum over de invoering van een empathietest. Hoever mag een samenleving gaan in het afdwingen van de juiste moraliteit? Wat hebben we over voor veiligheid?
Ísberg en Ravn streven elk op hun eigen manier naar gevoeligheid in een kille, vervreemdende wereld. Een gesprek met Scandinavia’s finest over de noodzaak en vrijheid van fictie tegenover een beangstigende toekomst.