Quinton Barnes and the Black Noise Ensemble

Quinton Barnes and the Black Noise Ensemble
Quinton Barnes is een onvermoeibaar ambitieuze artiest uit Montreal die de grenzen van de Canadese muziekscene verkent. Sinds 2018 heeft hij een uniek geluid opgebouwd door zelf zijn muziek te schrijven, te rappen, te zingen, te produceren, te mixen en masteren binnen een omvangrijke discografie. Voor zijn nieuwe album, Black Noise, geproduceerd door Michael Cloud Duguay (Scions) en uitgebracht op 6 juni via Watch That Ends The Night Records, koos Barnes voor een duidelijk andere aanpak dan bij zijn eerdere werk. Het resultaat is een release die, hoewel trouw aan zijn radicaal innovatieve expressiemethoden, een gedurfde sonische evolutie laat horen en het talent en de inzet toont van een diverse groep artiesten en muzikanten uit Montreal.
Geïnspireerd door het Afropessimistische gedachtegoed en het werk van de Franse econoom Jacques Attali raakte Barnes geïnteresseerd in het concept van ‘noise’ en de functie die het kan vervullen, met name binnen de context van zwarte muziek. Hij wilde noise plaatsen binnen een kader van zwarte culturele expressie, waarbij hij soul- en gospelachtige zang combineert met noise, rap met noise, en de grenzen van zwarte genres opzocht tot aan hun esthetische en sonische uitersten. Duguay stelde een ensemble samen van ervaren noise-performers en vrije improvisatoren uit Montreal, waaronder leden van het antikoloniale free jazz kwartet Egyptian Cotton Arkestra (James Goddard, Markus Lake, Ari Swan en Lucas Huang), de verkennende multi-instrumentalist Matt LeGroulx, experimentele rietblazer en instrumentenbouwer Naomi McCarroll-Butler, en audio-engineer Ky Brooks.
Black Noise staat op zichzelf, niet alleen vanwege de enigmatische benadering van genrevermenging en samenwerking, maar ook als een opgenomen document dat noise op creatieve en intellectuele wijze plaatst binnen een context van zwarte culturele expressie, buiten de beperkingen van de zogenaamde ‘conscious hip-hop’. Black Noise vertegenwoordigt iets onmiskenbaar nieuws, niet alleen binnen het snelgroeiende oeuvre van Barnes, maar ook binnen de canon van hiphop en experimentele muziek.