Tom Lanoye
zondag 3 april 2022
19:30
Koninklijke Schouwburg, Den Haag
Nederlands
Deze voorstelling is in het Nederlands.
Tom Lanoye leest exclusief voor uit zijn nieuwe roman De draaischijf, die zich voor een groot deel afspeelt in de Koninklijke Schouwburg. Voorafgaand gaat hij in gesprek met dramaturg Remco van Rijn. De lezing vindt plaats in het decor van onze nieuwe voorstelling OustFaust (de fonkelende nieuwe Faustbewerking die Lanoye schreef en nu te zien is in de theaters) récht boven de plek waaraan de roman zijn titel ontleent.

AUTEUR
Tom Lanoye
Over De Draaischijf Alex Desmedt is bezeten door toneel. In Antwerpen werkt hij zich vlak voor de Tweede Wereldoorlog op tot directeur van het grootste stadstheater. Hij viert triomfen, mede dankzij zijn vrouw, sterspeelster Lea Liebermann. Hij introduceert ook technische hoogstandjes, zoals een reusachtige schijf als extra bühne óp de bühne. Dan breekt de bezetting uit. Alex wordt als directeur-generaal van meerdere Antwerpse theaters gehinderd door zware beperkingen. Zijn broer, componist en dirigent Rik Desmedt, kiest voluit voor collaboratie, terwijl Lea, die niet meer mag acteren, ronddwaalt in een stad waar razzia’s het leven kosten aan duizenden. Kort vóór de bevrijding wordt Alex uitgenodigd voor een delicate opdracht in Den Haag. Twee beroemde partijgenoten van Adolf Hitler zullen in de stadsschouwburg de opening bijwonen van het pas opgerichte Deutsches Theater in den Niederlanden. In de bevrijde thuishaven belooft de afrekening bijzonder bloedig te worden..
Tom Lanoye is een van de meest veelzijdige en gelauwerde auteurs van ons taalgebied. Hij ontving voor zijn oeuvre zowel de Gouden Ganzenveer als de Constantijn Huygensprijs. Zeven van zijn romans vormden de basis van een film of een tv-serie en er is werk van hem vertaald en gespeeld in meer dan vijftien talen. Hij schreef eerder het Boekenweek- en het Poëziegeschenk en staat ook bekend als performer en polemist. Hij leeft en werkt in Antwerpen en Kaapstad.
“In 2020 hadden we een eerste lezing van mijn Faustbewerking OustFaust in de Ida Wassermanfoyer van de Koninklijke Schouwburg. Wasserman was een groot actrice die tijdens de Tweede Wereldoorlog als Jodin niet mocht spelen in Antwerpen en na de oorlog een ster werd in Den Haag. Na afloop hoorde ik: ‘Je weet toch dat hier van 1942 tot 1944 het Deutsches Theater in den Niederlanden was gevestigd? In de kelders liggen nog de restanten van het grote draaipodium.’ Ik wilde al twintig jaar een roman schrijven over collaboratie, het liefst in de kunsten, dus dicht bij mezelf. Ik zag die machinerie en alles viel op zijn plaats.”