Back to programme

Hossein Alizadeh

De Nieuwe Kerk

De Iraniër Hossein Alizadeh (Teheran, 1950) is misschien wel de belangrijkste figuur uit de Perzische muziekwereld, met een rijke concertpraktijk wereldwijd. Zijn techniek op de Perzische langhalsluit (târ) is het best te vergelijken met die van flamencogitaristen.

Alizadeh is klassiek geschoold. Hij bestudeerde de vormen van de klassieke Perzische muziek bij meesters van de traditie als Ali Akbar Shahnazi, Mahmood Karimi en Saied Hormozi. Later nam Alizadeh het gehele werk gebaseerd op de interpretatie van Mirza Abdullah voor tar en setar op. Hossein Alizadeh behaalde zijn Bachelor of Arts in Compositie en Uitvoerend Musicus aan de Universiteit van Teheran en studeerde later Compositie en Musicologie aan de Universiteit van Berlijn. Tevens gaf hij les aan de Universiteit van Teheran en het Teheran Music Conservatory.

Alizadeh heeft een solocarrière, die hem over de hele wereld bracht. Hij was artistiek leider, dirigent en solist bij het Iraanse Nationale Orkest, richtte het alom geroemde Aref Ensemble op en werkte met het Shayda Ensemble. Zijn eerste professionele ervaring in Europa was het spelen bij het orkest van de befaamde Bejart Ballet Company in het ballet Gulistan van Maurice Bejart.

Een aantal van de meest bekende composities van Alizadeh zijn ‘The Nava Improvisations’ (1976), ‘Dream’ (1986), ‘Delshodegan’ (1987), ‘Under the Razor’ (2007) en ‘Ode to Flowers’ (2007). Zijn album ‘Endless Vision’ werd in 2006 genomineerd voor een Grammy.

Hossein Alizadeh maakt deel uit van het avondvullende programma ‘Ongehoord’ in De Nieuwe Kerk. Je hebt een festival dagkaart (of passe-partout) nodig om toegang te krijgen tot dit programma. Je kunt je kaartje inwisselen voor een polsbandje bij de centrale festivallocatie Theater aan het Spui.

">